Kejang Kaki Ketika Bersama

Saya berumur 35 tahun. Masalah saya ialah selalu mengalami kekejangan otot di bahagian kaki ketika melakukan hubungan kelamin. Masalah ini mengangu kenikmatan kami suami isteri untuk melakukan hubungan kelamin. Saya telah melakukan urutan dan bekam di bahagian itu tetapi hasilnya tetap hampa. Harap doktor dapat memberi penjelasan dan nasihat rawatan untuk masalah ini.

Suami Tertekan | Simpang Renggang

Jawapan (Dr. Tambi)

Kekejangan berlaku apabila kumpulan otot itu dalam keadaan separa tegang, atau perjalanan darah di bahagian itu kurang atau takungan asid laktik meningkat serta kurang beberapa zat seperti kalsium, potasium, magnesium dan zink.

Jika kekejangan otot kaki hanya berlaku setiap kali anda bersetubuh atau mencapai klimaks, keadaan ini akan membuatkan anda rasa kurang senang dan sedikit sebanyak menggangu ketenteraman hubungan kelamin dengan pasangan. Mengikut pandangan saya, cara yang anda mengendalikan masalah kekejangan otot kaki adalah kurang tepat.

Mungkin mengurut dapat melancarkan perjalanan darah atau circulation dalam kumpulan  otot yang separa tegang selain mengurangkan tahap asid laktik, tapi bekam tidak memberi apa-apa manfaat.

Urutan perlu dilakukan secara teratur di samping senaman yang dapat membantu melegakan otot yang kerap kejang itu. kesejukan boleh membuatkan fenomena kekejangan mudah berlaku.

Anda boleh cuba mengubah posisi persetubuhan supaya otot kaki yang mudah kejang tidak tertekan.  Anda perlu amalkan gaya hidup sihat. Lakukan senaman berkala.

Anda perlu malan zat kalsium untuk pastikan tahap potasium dalam darah mencukupi. Jika maslah kekejangan otot itu masih berterusan anda perlu rujuk pakar ortopedik.
Share this article :

Catat Ulasan

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Ilmu Batin Hebat - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger