Elak Kesakitan Malam Pertama

Malam pertama merupakan perkara yang paling dinantikan oleh pasangan pengantin baru. Namun dalam keghairahan untuk menikmati momen indah bersama insan tercinta itu, ramai wanita berasa takut untuk melaluinya.

Pelbagai rasa bertandang di jiwa. Gelisah, resah, risau dan takut akan kesakitan saat pecah dara antara perkara yang sering menghantui  ratu sehari. Apatah lagi , banyak cerita yang mengiyakan semua ketakutan itu. Persoalannya, benarkah wanita berasa sakit saat melalui malam pertama? Mengapa?

Mengalami kesakitan saat malam pertama merupakan perkara normal bagi wanita. Pakar seksualiti Dr. Mahinder Watsa berkata kesakitan itu berpunca daripada pelbagai faktor. Antaranya, hymen atau selapu dara, sejenis tisu membran tipis yang menutup bibir vagina yang akan pecah dan mendatangkan kesakitan saat penetrasi.

Kesakitan juga berlaku apabila wanita berada dalam bimbang dan tegang kerana terlalu memikirkan kesakitan yang bakal dialami akibat hubungan intim itu. Kegusaran itu akan membuatkan otot-otot di sekitar pinggul dan vagina menjadi tegang serta tidak bersedia saat penetrasi sehingga menimbulkan kesakitan. Sedangkan rasa sakit itu dapat dihindari jika anda berasa dalam keadaan tenang.

Selain itu, rasa sakit turut dialami kerana kurangnya aktiviti pemanasan. Kerana malu dan terburu-buru, ramai pasangan pengantin baru mengabaikan proses pemanasan yang mampu merangsang vagina sekali gus menghasilkan pelincir pengelak kesakitan sewaktu suami melakukan penetrasi.

Bagaimana mengatisanya?

Pakar terapi seks , perkahwinan dan kekeluargaan. Dr Marty Klein, menyatakan terdapat pelbagai cara untuk menikmati seks malam pertama tanpa rasa sakit, Antaranya :

1- Bina keselesaan
Ramai wanita berasa takut atas sebab-sebab yang tidak diketahui kerana kurang yakin dengan keadaan diri mereka. Cubalah untuk berasa selesa dengan diri mereka sendiri kerana rasa gelisah dan stres yang dialami hanya  akan membuatkan otot vagina mengenag dan lebih mudah berasa sakit.

2- Fahami tubuh
Faham akan anatomi tubuh akan membuatkan anda berasa lebih yakin terutama apabila pasangan anda juga merupakan lelaki teruna. Adalah penting untuk anda mengetahui perkara yang membuatkan anda terangsang dan nyatakannya kepada pasangan bagi membolehkan kalian menikmati hubungan seks.

3- Dapatkan ilmu
Rajin-rajinlah membaca untuk mendapatkan ilmu berkaitan hubungan intim menjelang hari perkahwinan anda. Dapatlah informasi berkaitan seks seperti bagaimana menjalani seks normal dan cara untuk mengusir ketakutan atau menghilangkan rasa sakit saat melakukan hubungan seks kali pertama. Informasin yang betul akan membantu anda malalui malam tersebut tanpa sebarang rasa bimbang penyebab kesakita.

Sumber : Harmoni
Share this article :

Catat Ulasan

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Ilmu Batin Hebat - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger